Na twee dagen in onzekerheid te hebben gezeten, zijn de bewoners van een woning aan de Generaal Winkelmanstraat maandagmiddag eindelijk verlost van een enorme boom op hun huis.
Maandagmiddag reed een groot voertuig de straat in. Het materieel beschikte over een lange arm met grote grijpvingers en een zaagkop. Specialisten gebruikten deze apparatuur om de boom gecontroleerd te demonteren. De boom was enkele meters hoog en had een stam met een doorsnee van tientallen centimeters.
Boom in etappes doorgezaagd
Om de werkzaamheden veilig te laten verlopen, verwijderden de specialisten de boom in etappes. Eerst zaagden zij de stam in meerdere delen. Vervolgens voerden zij de stukken één voor één af.
Voor de laatste meters kozen de medewerkers bewust voor een handzaag. Daardoor voorkwamen zij dat de stam tijdens het doorzagen onverwacht zou terugspringen. Bovendien kon de boom hierdoor slechts één kant op bewegen. Zo beperkten de medewerkers het risico op extra schade en gevaar voor de omgeving.
Bewoners opgelucht na dagen van onzekerheid
Nu de boom is weggehaald, overheerst bij de bewoners vooral opluchting. Sinds de melding van de schade op vrijdagavond leefden zij namelijk met de boom op hun woning. Daardoor ontstond niet alleen spanning, maar ook veel onzekerheid over de verdere afhandeling.
Volgens de bewoners verliep de communicatie na de melding niet altijd soepel. De meldkamer van de brandweer kreeg als eerste bericht van de situatie, maar informeerde de piketdienst van de gemeente Soest pas later. Daardoor bleef lange tijd onduidelijk wanneer de boom daadwerkelijk verwijderd zou worden. Uiteindelijk kwam maandagmiddag een einde aan die onzekerheid.
Schade wordt verder onderzocht
Nu de boom van het dak is verdwenen, kunnen deskundigen de schade beter beoordelen. Hoe groot de schade precies is en welke herstelwerkzaamheden nodig zijn, is nog niet bekend.
Voorlopig zijn de bewoners vooral blij dat de situatie weer veilig is. Bovendien kunnen zij na twee dagen onzekerheid eindelijk vooruitkijken naar het herstel van hun woning.




































Een schande dat dit pas na 2 dagen is opgeruimd. tevens nog gevaarlijk voor de omgeving ook.
@tk
Ze hebben wel meer dingen te doen 🤡