Inwoner Soesterberg krijgt direct boete voor loslopende hond

1905
10

Een wandelaar uit Soesterberg is dinsdagavond direct beboet door een boa omdat haar hond niet was aangelijn in een natuurgebied op de Utrechtse Heuvelrug.

Volgens de wandelaar kreeg zij geen enkele waarschuwing vooraf en volgde meteen een proces-verbaal van bijna 120 euro. Volgens de strenge handhavers is dit uitvoerend ‘zero tolerance’ beleid uitvoerig in de media gecommuniceerd.

Veel discussie onder hondenbezitters

Deze gebeurtenis zorgt opnieuw voor discussie onder hondenbezitters in Soesterberg en omgeving. Vooral het zogenoemde ‘zero tolerance’-beleid van natuurbeheerders roept vragen op. Wandelaars zeggen dat handhavers weinig ruimte bieden voor uitleg of een waarschuwing.

Strenge handhaving in natuurgebieden rond Soesterberg

In meerdere natuurgebieden van Utrechts Landschap geldt een aanlijnplicht. Dat beleid is de afgelopen jaren aangescherpt. Volgens Utrechts Landschap moeten honden aan de lijn om verstoring van wild, broedvogels en andere dieren te voorkomen. Ook speelt de aanwezigheid van wolven op de Utrechtse Heuvelrug een belangrijke rol.

Utrechts Landschap schrijft op de eigen website dat toezichthouders direct een proces-verbaal “kunnen uitschrijven” wanneer een hond losloopt in een gebied waar dat niet is toegestaan. De boete bedraagt bijna 120 euro.

Zonder enige waarschuwing

Volgens de wandelaar uit Soesterberg gebeurde dat dinsdagvond zonder enige waarschuwing. De wandelaar vertelt dat haar hond rustig naast haar liep en niemand hinderde. Toch besloot de boa zonder aarzeling meteen een boete uit te schrijven.

Veel onbegrip onder hondenbezitters

Onder hondenbezitters groeit het onbegrip over de strenge aanpak. Vooral in gebieden rond Soesterberg, waar veel inwoners dagelijks met hun hond wandelen, leidt de handhaving tot frustratie.

Sinds 15 maart geldt in meerdere bosgebieden rond de Leusderheide opnieuw een periodieke aanlijnplicht. Die loopt door tot 15 september. De maatregel werd ingevoerd vanwege incidenten met wolven en om natuurgebieden tijdens het broedseizoen beter te beschermen.

Tegelijkertijd vinden sommige wandelaars dat natuurorganisaties te hard optreden. Zij wijzen erop dat veel honden goed luisteren en onder controle staan. Volgens Utrechts Landschap maakt dat echter geen verschil. De organisatie stelt dat het niet gaat om het gedrag van de hond, maar om de reactie van wilde dieren op een loslopende hond.

Waarschuwingen of direct beboeten

Opvallend is dat eerder dit jaar nog werd aangekondigd dat in sommige gebieden aanvankelijk waarschuwingen zouden worden gegeven voordat boetes volgden. Dat gebeurde onder meer bij de uitbreiding van de aanlijnplicht vanwege wolven.

In de praktijk lijken boa’s inmiddels strenger te handhaven. Op sociale media en lokale platforms verschijnen steeds vaker meldingen van hondenbezitters die direct op de bon worden geslingerd. Ook de gebieden waar een hond wel mag los lopen is twijfelachtig. “Op veel plaatsen is het niet duidelijk waar wel en niet”, aldus de wandelaar uit Soesterberg.

Veel te streng optreden

Voor inwoners van Soesterberg betekent dit dat extra oplettendheid nodig blijft tijdens wandelingen in natuurgebieden van Utrechts Landschap en Staatsbosbeheer. Vooral in bosgebieden rond de Leusderheide controleren handhavers actief op loslopende honden.

10 REACTIES

  1. Journalistiek niet een van de sterkere artikelen: de toon is nogal sturend en lijkt vooral sympathie te willen wekken voor de eigenaar uit het stukje. Wat mij betreft niet passend… Handhaving op loslopende honden is gewoon terecht. In een dorp waar veel mensen prettig willen wonen en wandelen, hoort bij eigenaarschap van honden óók verantwoordelijkheid: hond aanlijnen waar dat moet, poep opruimen en rekening houden met anderen. Dat is geen flauwdoenerij, maar basaal fatsoen.

    • Dank voor je reactie. We begrijpen je punt, maar het artikel is juist bedoeld om de situatie objectief en journalistiek weer te geven, inclusief de beleving van de betrokkenen. Daarbij hoort ook ruimte voor verschillende perspectieven. Tegelijkertijd klopt het natuurlijk dat handhaving op loslopende honden onderdeel is van de regels die in onze gemeente gelden en dat verantwoordelijkheid van hondenbezitters daarbij belangrijk is.

      • Weinig objectief is jullie gedachtengang neergezet om reakties uit te lokken voor de reclame die erbij te zien is op social media?
        Maar als straks opnieuw een loslopende hond een jonge ree of hert dood, of de hond wordt gedood door een wolf, dan staan jullie vooraan om dit uitgebreid in nieuws te brengen..

    • Ook helemaal mee eens! Overal staat héél duidelijk aangegeven dat de hond aan de lijn moet! De baasjes die daar lak aan hebben, zijn ook heel vervelend voor alle honden die wel aangelijnd zijn. Als je er wat van zegt, krijg je vaak ook nog een hele grote mond terug. Dus prima om dit soort mensen lik op stuk te geven! Kennelijk is dat het enige wat werkt bij dit soort mensen. De meesten houden zich er namelijk wel aan!

  2. Zeer terecht die boetes, ik hoop dat er meer worden gegeven.
    Ik loop bijna dagelijks in het gebied met hond aan de lijn, en het meerendeel van de honden(bezitters) die ik tegen kom houden zich niet aan de regels.
    Na aanspreken wordt er vaak een grote mond gegeven, en de weg vervolgd zonder de hond aan te lijnen, terwijl mijn hond mij moeilijk aankijkt omdat hij ook los wilt en wilt rennen.

    Bij elke ingang van het bos staat het op de borden, en dit was vorig jaar ook al zo.
    Als boetes de enige manier zijn om te zorgen dat mensen naar de regels luisteren kan ik alleen maar voor zijn.

  3. Het zou dan wel héél fijn zijn als er meer plekken komen waar de honden nog lekker kunnen rennen en de mogelijkheid krijgen om met elkaar te spelen

  4. Helemaal terrecht. Van mij mogen ze vaker gaan controleren in de bossen. Ik kom bewust niet in losloopgebieden omdat mijn hond vreemde honden spannend vindt. En dan loop je daar lekker op je gemak komt er ineens zo’n “hij doet niks hond” die totaal niet luisterr op je af vliegen. Nou de mijne doet wel wat.
    En als je vindt dat je hond aan de lijn niet genoeg vrijheid heeft dan gooi je er een 10 of 15 meter lijn aan. Zo loopt de mijne ook. Hij komt echt niks te kort zo.

  5. Het is inderdaad vooral een huillie huillie verhaal en sturend zoals de tekst “Volgens de strenge handhavers is dit uitvoerend” Het is al jaren terugkerend beleiddus je weet het. Ik vind dit geen artikel waar maar prima handhaving. En ja loop er zlef ook met een aangelijnde hond.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in